The Sound of Music på Aalborg Teater
Et mesterværk i international særklasse

Lagt på nettet 06.05.18 kl. 15:33

 

Undertegnede anmelder mener at have set samtlige stykker på Aalborg Teaters Store Scene, siden jeg som 12-årig i 1954 begyndte 
at komme på teatret. Der har været mange perler imellem. Men jeg mener ikke nogensinde før at have oplevet en så helstøbt
musikalsk forestilling som Aalborg Teaters opførelse af The Sound of Music, som havde premiere lørdag eftermiddag
.

Aalborg Teaters forestillinger har gennem årene udmærket sig ved et usædvanligt  velspillende teamwork. Og lørdag eftermiddag var ingen undtagelse.

Vi har tidligere set The Sound of Music opført på danske scener. Senest var det på Det Ny Teater i København, instrueret af Daniel Bohr, tidligere chef for Aalborg Teater.

Men der er den himmelvide forskel på alle tidligere opsætninger og den forestilling, der indtil 16. juni løber over scenen på Aalborg Teater, at dette er en sublim og samtidig overraskende kunsnerisk nytænkning. Den overgår i hvert fald alle udgaver, som jeg i mit lange liv har overværet, og placerer sig ved sin originalitet i klasse med den oscar-belønnede amerikanske filmmusical fra 1965, instrueret og produceret af Robert Wiseet.   

Min første indskydelse efter tæppefald var at anmelde forestillingen med ét eneste ord: BRAVO!

Men hver enkelt af de 86 deltagere i Aalborg Teaters team fortjener sit eget BRAVO. Jeg  har derfor besluttet at opdele mit bravo i 86 enkelt BRAVOer. 

Først og fremmest skal naturligvis tekstforfatteren Oscar Hammerstein II og komponisten Richard Rodgers samt Maria Augusta Trapp, der som medlem af den ægte von Trapp-familie i 1959 gav verden denne musikalske oplevelse, hver have deres rungende BRAVO.

Historien og musikken er jo kendt af alle -  ikke mindst fra filmen fra 1965 med Christopher Plummer og Julie Andrews i hovedrollerne.

Men den norske instruktør Rolf Heim, scenografen Christian Albrechtsen, kapelmester Niels Søren Hansen, koreograf Cecilie Greiber Alring, lysdesigner Kasper Daugberg, og lyddesigner Jonas Hvid fortjener sammen med de 80 andre kunstnere på og bag scenen på Aalborg Teater hver især et gjaldende BRAVO for denne sublime version af eventyret, som på sin egen selvstændige måde sagtens kan stå mål med filmudgaven.
 

Nonnerne ved stykkets begyndelse: Nanna Skaarup Voss, Kathrine Høj Andersen, Karoline Brygmann, Lisbeth Kjærulff, Laura Kold, Laura Lehaff og Margrethe Manley. Foto: Allan Toft


Den musikalske abbedisse, Lisbeth Kjærulff, og hendes fem nonner får hver et stort BRAVO for deres sang ... og dans!

Karoline Brygmann giver med sin livsglade vitalitet en usædvanlig rødhåret udgave af guvernanten Maria, som ikke står tilbage for Julie Andrews' charmerende fortolkning i filmen.

Og Thomas Bangs mandige og stilfulde udgave af kaptajn Georg von Trapp kan sagtens stå mål med Christopher Plummer's kendte figur fra filmen.

To store BRAVOer  til de to skuespillere for deres elegante sammenspil, der lod os følge dem gennem hele følelsesregistret, før de til sidst kunne forene deres kærlighed i en romantisk dans i et scenerum, hvor al glimmer og pragt var fjernet, så kun en sfærisk kølig, blå baggrund dannede rammen om deres lykke. Den scene var stor kunst.

 

Aalborg Teater har gennem årene haft en særlig evne til at rekruttere begavede børneskuespillere. Det gælder også i denne forestilling.


Alle børnene er samlet på guvernanten Marias trygge værelse . Foto: Allan Toft

 

 

 

Alle Trapp-børnene samlet ved trappen i foyeren efter forestillingen.  Foto: Peter Wendelboe

Ved premieren lørdag eftermiddag var de seks yngste von Trapp-børn repræsenteret af Benjamin Gjerding Laursen, Ida Marie Søndergård Høi, Rumle Grunwald Falk, Rosa Moe Kempel, Amalie Bømler Ladegård og den yngste charmetrold Camilla Elsøe. De får hver deres personlige BRAVO for deres musikalitet og stilsikre evne til at glide ind i helheden sammen med de professionelle skuespillere.

Efter forestillingen havde publikum under teaterdirektør Hans Henriksens tale på trappen i foyeren yderligere lejlighed til at stifte bekendtskab med det hold lige så charmerende børneskuespillere, der skal skiftes med premierebørnene til at udfylde rollerne: Rasmus Brix Lützen, Kirstine Rützow Rosenkilde, Tobias Engelbredt Michelsen, Astrid Blandow Bratholt, Emma Katrine Zeilau Thorsted og Victoria Helene Vinther-Jensen.


Bolette Nørregaard Bang og Sebastian Henry Aagaard-Williams i den romantiske scene ved den grønne bænk. Foto: Allan Toft

Den yndige skuespillerinde Bolette Nørgaard Bang får sit BRAVO for sit naturlige sammenspil med børneneskuespillerne som ældste datter i von Trapp-familien, den forelskede Liesl, der "er 16 år og ikke har brug for nogen guvernante" - og så måske alligevel!

Hendes poetiske sammenspil med den to år ældre tysksindede Rolf i badutspringeren Sebastian Henry Aagaard-Williams' adrætte skikkelse er følsomt og vidunderligt inderligt.


Sebastian Henry Aagaard-Williams har ofte før i Aaborg Teaters forestillinger vist prøver på sine akrobatisk evner. Her blev de brugt til at vise overdådig mandig og ungdommelig kådhed i parken ved den følsomme elskovsscene på og omkring den grønne bænk i det blomstrende landskab, mens de to unge i jublende dans inderligt følsomt erklærede deres kærlighed med Frank Rubæks danske gendigtning af den forførende "I am Sixteen - Going On Seventeen".  BRAVO!

von Trapps klovneagtige ansatte og den beregnende og giftelystne Elsa Schraeder udgør sammen med husvennen og impresarioen Max Detweiler og husets øvrige gæster et ganske særligt kapitel i forestillingen. 

Her har frisørerne og skræddersalens medarbejdere virkelig været kreative og fortjener deres
BRAVO for at give disse løjerlige karakterer et helt nyt liv, som hushovmester Franz (Christian Gade Bjerrum), husholdersken Frau Schmidt (Kathrine Høi Andersen), stuepigen Ursula (Nanna Skaarup Voss) og ikke mindst Max Detweiler i Jacob Moth-Poulsens finurlige skikkelse. Han fortjener  sit deres personlige BRAVO for det musikalsk artistiske overskud, han som trompetspiller, igen i denne forestilling lægger for dagen.

Et ekstra BRAVO tildeles teatret for at have nedtonet stykkets nazistiske karakterer til sortklædte skikkelser i uidentificerbare uniformer, der ikke alt for direkte her i dagene lige efter 5. maj vakte væmmelige minder frem fra 1940ernes  grusomheder.

Og hvor var det vidunderligt igen at have et rigtigt orkester på scenen!

Hver enkelt af de 86 navne i programmet - på og bag ved scenen - fortjener deres personlige BRAVO.

Forestillingen igennem var der efter sangnumrene taktfaste klapsalver, der kun blev afbrudt, fordi folkene på scenen alt for hurtigt lod spillet gå videre. Som sædvanligt ved store begivenheder på Aalborg Teater var der stående applaus fra den fyldte teatersal. Den varede kun i 4 minutter. Men det er scenemesterens ansvar - eller hvem der nu ellers er ansvarlig for tæppefald, at applausen ikke blev ved i 16 minutter. Det havde forestillingen fortjent!

BRAVO!

Peter Wendelboe
06.05.2018

 


Antal besøg: 1948589 siden generalforsamlingen den 15. juli 2017.
Da tælleren blev nulstillet 15. juli 2017, stod den på 802340 . Tidligere år:
2016: 572906 |  2015: 597.775 |  2014: 494.422 |  2013: 414.663 |  2012: 394.401 |  2011: 255.635  |  2010: 130.977  |  2009: 86.112  | 
Den flittigste gæst i 2014/2015 indlæste siden 2545 gange - eller i gennemsnit 7 gange pr.dag. Samme gæst er stadig vor hyppigste besøgende.

Denne side redigeres med SmartCMS © 2015 | Redaktionssystemet SmartCMS blev senest opdateret med nye faciliteter: 03 January, 2015 kl. 22:17:12
Der er i øjeblikket 1 besøgende på denne side!


blokhusklitplantage.dk/vis.php?side=sider/aalborg-teater-sound-of-music.htm